Jak wyceniamy nasze usługi prawnicze, czyli ile kosztuje obsługa prawna?
(Tekst z: 12 marca 2025 r.)
Znacie te nagłówki z tekstów reklamowych w portalach "..w cenie niższej niż w sieciówce", "...mają dobry skład i cenę", "Cena? Dobra!"? Często tak są zatytułowane teksty pozornie informacyjne, ale w istocie reklamowe. Nas to trochę bawi, tym bardziej, że tytuł poniższego tekstu też mógłby być tak skonstruowany.
W tym tekście:
➡️ Przygotowanie umowy lub regulaminu
➡️ Konsultacje i porady prawne
➡️ Komfort poprawek i wyjaśnień w cenie
➡️ Dodatkowe potrzeby i koszty
➡️ Różne budżety, różne rozwiązania
➡️ Stała, bieżąca obsługa prawna
Przygotowanie umowy lub regulaminu
Najprostsza jest wycena przygotowania dokumentów, takich jak umowa czy regulamin. W tym przypadku korzystamy z doświadczenia – na podstawie wcześniejszych podobnych zleceń jesteśmy w stanie oszacować zakres pracy, co pozwala nam szybko i sprawnie ustalić cenę. Staramy się, aby była to konkretne kwota – by Klient miał pewność co do ostatecznego wynagrodzenia za usługę prawną.
Konsultacje i porady prawne
Przy konsultacjach (przez e-mail, telefon czy wideokonferencję) – cenę ustalamy na podstawie przewidywanego czasu pracy.
- Sprawy typowe i proste: Jeśli zagadnienie opiera się na naszych doświadczeniach i wiedzy, proponujemy stałą kwotę, kalkulowaną według przewidywanego czasu spotkania lub przygotowania odpowiedzi.
- Sprawy bardziej skomplikowane: W mniej typowych przypadkach ustalamy rozliczenie godzinowe, przedstawiając Klientowi szacunkowe widełki czasowe i odpowiadające im koszty. Uwzględniamy m.in. konieczność zapoznania się z materiałami (np. dokumentami) od Klienta oraz przeprowadzenia analizy prawnej (np. sprawdzenia przepisów, orzecznictwa czy literatury prawniczej).
Komfort poprawek i wyjaśnień w cenie
Rezultaty naszej pracy – zarówno dokumenty, jak i udzielone porady – są zawsze dostosowywane do indywidualnych potrzeb Klienta, i za takie dostosowanie Klient nie płaci dodatkowo. W praktyce oznacza to, że:
- Umowa lub regulamin może powstawać w kilku turach, w których Klient przekazuje swoje uwagi, a my wprowadzamy niezbędne poprawki.
- Podobnie, po udzieleniu porady często następują dodatkowe wyjaśnienia. Staramy się jednak, aby nasze odpowiedzi były konkretne – szczegółowo wyjaśnimy temat, jeśli Klient czegoś nie zrozumie.
- Kolejne rundy poprawek mieszczą się w pierwotnie ustalonym zakresie prac, a dodatkowe koszty nie są naliczane.
- Spotkania wyceniamy zazwyczaj ryczałtowo (bez względu na ostateczny czas trwania), aby Klient nie miał nieprzyjemnego poczucia, że każda kolejna minuta rozmowy kosztuje. Wyjątkiem są rozliczane godzinowo spotkania stricte robocze, podczas których pracujemy z Klientem wspólnie nad np. edycją dokumentu.
Dodatkowe potrzeby i koszty
Oczywiście jest granica tego co robimy "w cenie" - inaczej ta cena musiałaby być zbyt wysoka. W ramach ustalonego wynagrodzenia wykonujemy określony zakres prac. Jeśli pojawią się dodatkowe potrzeby, mogą pojawić się też dodatkowe koszty. Do najczęstszych należą:
- Wsparcie w negocjacjach umowy z kontrahentem.
- Modyfikacje umowy po uwagach kontrahenta lub opinie na temat zmian proponowanych przez niego.
- Dostosowanie standardowego wzoru umowy do specyficznych potrzeb kolejnych współprac.
Dodatkowo, w niektórych przypadkach (o czym staramy się uprzedzać jeżeli da się to przewidzieć), Klient może ponieść koszty związane z tłumaczeniami przysięgłymi, opłatami urzędowymi, notarialnymi czy dojazdem na spotkania – choć obecnie większość rozmów odbywa się online.
Różne budżety, różne rozwiązania
Każdy projekt jest inny – nie tylko pod względem skali, ale i potencjalnej zyskowności (dla Klienta). Dlatego przy wycenie usług bierzemy pod uwagę:
- Dostosowanie zakresu: Dla firm o ograniczonym budżecie, na przykład nowo powstałych, proponujemy prostsze, bardziej standardowe rozwiązania.
- Indywidualne podejście: W przypadkach, gdy zależy nam na pełnej personalizacji i dopasowaniu dokumentu do szczegółowych potrzeb, poświęcamy więcej czasu – co naturalnie wiąże się z wyższą ceną.
- Analiza ryzyka: Projekty o mniejszym ryzyku finansowym mogą być objęte ogólniejszą (a więc tańszą) analizą prawną, natomiast w przypadku przedsięwzięć bardziej wymagających, szczegółowość konsultacji – a więc i koszt usługi – rośnie.
Podsumowując: często dajemy Klientowi do wyboru kilka opcji wykonania usługi – różniących się zakresem i wysokością wynagrodzenia.
Stała, bieżąca obsługa prawna
W przypadku stałej obsługi prawnej wycenianie każdej, nawet najmniejszej czynności, byłoby nieefektywne (przygotowanie wyceny i jej akceptacja opóźniałoby pracę). Dlatego:
- Stosujemy stawkę godzinową, mierząc rzeczywisty czas pracy, a raz w miesiącu wystawiamy Klientowi fakturę wraz z raportem wykonanych działań.
- Możliwe są również alternatywne formy rozliczenia – na przykład wycena większych projektów na podstawie ustalonej kwoty lub przydzielenie określonej liczby dni pracy prawnika w miesiącu za stałą opłatą. Takie rozwiązania zwiększają naszą elastyczność i czas reakcji.
Rozmowa – bez zobowiązań
Wierzymy, że poznanie potrzeb Klienta i omówienie oferty to podstawa dobrej współpracy. Dlatego rozmowa o ofercie, wstępna analiza potrzeb czy zapoznanie się z działalnością Klienta są całkowicie bezpłatne. Zachęcamy do kontaktu, nawet jeśli dopiero rozważacie współpracę.
Nasza kancelaria stawia na transparentność i indywidualne podejście. Dokładamy wszelkich starań, aby koszty obsługi prawnej były adekwatne do wartości, jaką przynosimy naszym Klientom – zawsze staramy się, by cena nie obciążała nadmiernie budżetu w stosunku do osiąganych korzyści.