Dostosowanie umów i procedur podmiotów ICT do wymogów DORA
Dlaczego podmioty ICT muszą dostosować swoje umowy i procedury w zakresie operacyjnej odporności cyfrowej?
Podmioty sektora finansowego zostały zobowiązane, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego (DORA) do zapewnienia odporności operacyjnej w obszarze ICT poprzez identyfikowanie, monitorowanie i ograniczanie ryzyk związanych z technologiami cyfrowymi oraz wdrażanie skutecznych planów reagowania na incydenty.
Obowiązki te wynikają z potrzeby zwiększenia stabilności sektora finansowego w kontekście zagrożeń cyfrowych i obejmują szczegółowe wymogi w zakresie zarządzania ryzykiem, testowania odporności systemów oraz nadzoru nad krytycznymi dostawcami usług ICT.
Oznacza to, że obowiązki dostawców usług ICT względem podmiotów sektora finansowego muszą zostać zweryfikowane/dostosowane. Powyższe zostanie zrealizowane poprzez zawarcie nowych umów albo aneksowanie istniejących, a także aktualizację, dostosowanie i audyt wewnętrznych standardów bezpieczeństwa.
Termin dostosowania działalności podmiotów sektora finansowego został określony do końca 2024 roku dla polityk outsourcingowych i nowo zawieranych umów, a dla istniejących umów – do 31 marca 2025 roku. Oznacza to, że dostawcy usług ICT dla podmiotów sektora finansowego muszą liczyć się z koniecznością podjęcie wymaganych działań, tak aby zminimalizować ryzyko utraty współpracy lub naruszeń.
Co możesz otrzymać?
- audyt istniejących umów na outsourcing IT, w zakresie zgodności z wymogami DORA.
- opiniowanie i udział w negocjacjach nowych umów i aneksów do istniejących umów, aby zminimalizować ryzyka po stronie podmiotu ICT.
- tworzenie wzorców umów, polityk i procedur zarządzania ryzykiem ICT, aby odpowiadały standardom podmiotów sektora finansowego i ułatwiały negocjacje/utrzymanie współpracy.
- szkolenia dla menedżerów i specjalistów ICT w zakresie nowych wymogów prawnych oraz doradztwo w zakresie przygotowania strategii operacyjnej, aby uniknąć kar finansowych czy ryzyka utraty współpracy.
- pomoc w prowadzeniu rejestru umów ICT oraz wypełnianiu obowiązków raportowania do regulatorów, zgodnie z wymogami DORA, w tym w zakresie opracowywania wymaganych dokumentów i raportów.
Etapy realizacji usługi
Etap 1. Audyt i analiza stanu obecnego. Analiza istniejących umów outsourcingowych z podmiotami sektora finansowego. Ocena zgodności bieżących procedur i polityk ICT z wymogami DORA. Identyfikacja luk prawnych i obszarów wymagających dostosowania.
Etap 2. Dostosowanie dokumentacji. Opracowanie polityk zarządzania ryzykiem ICT, w tym rejestru umów i procedur raportowania. Dostosowanie wzorców umów do spodziewanych oczekiwań/standardów podmiotów sektora finansowego. Stworzenie dokumentacji dotyczącej monitorowania zgodności i testowania odporności systemów.
Etap 3. Szkolenia i doradztwo bieżące. Organizowanie szkoleń dla menedżerów i specjalistów ICT dotyczących nowych wymogów prawnych. Doradztwo w zakresie bieżących problemów związanych z wdrażaniem i interpretacją regulacji DORA.
Etap 4. Negocjacje i wdrożenie zmian. Wsparcie w negocjacjach z podmiotami sektora finansowego dotyczących treści umów i aneksów. Monitorowanie wdrażania zmian w politykach i procedurach operacyjnych.
Etap 5. Monitorowanie i wsparcie po wdrożeniu. Bieżące wsparcie w zakresie zgodności z regulacjami, w tym aktualizacje dokumentacji i procedur oraz wsparcie w negocjacjach z podmiotami sektora finansowego.
Termin realizacji
Realizacja Etapów audytu, dostosowania dokumentacji, szkoleń oraz aktualnych aneksów ze strony podmiotów sektora finansowego od momentu rozpoczęcia współpracy wynosi około 2 miesięcy w zależności od zakresu dokumentacji i potrzeb modyfikacji. Będziemy informować Cię na bieżąco o przebiegu poszczególnych etapów procesu.
Czego od Ciebie potrzebujemy?
Informacje
- aktualne dane dotyczące działalności firmy.
- informacje o rodzaju podmiotów sektora finansowego z którymi firma współpracuje.
- informacje o przedmiocie i liczbie umów zawartych z podmiotami sektora finansowego, z podziałem na usługi krytyczne i niekrytyczne.
- informacje o funkcjach wspieranych przez ICT, np. zarządzanie danymi, bezpieczeństwo systemów, monitorowanie ryzyk.
- opis infrastruktury IT oraz kategorii podwykonawców w firmie.
- opis mechanizmów monitorowania podwykonawców i personelu w zakresie zgodności z wymogami bezpieczeństwa obowiązującymi w firmie.
- informacje o strukturze organizacyjnej i zasadach odpowiedzialności w firmie.
- informacje o stosowanych narzędziach raportowania.
- informacje o dotychczasowych kontrolach i ich wynikach.
- historia incydentów bezpieczeństwa i podjęte środki zaradcze.
- plany rozwoju usług ICT.
Dokumenty
- kopie aktualnych umów z podmiotami sektora finansowego.
- aneksy do umów lub propozycje zmian od klientów - podmiotów sektora finansowego.
- specyfikacje/wytyczne dostarczone przez klientów - podmioty sektora finansowego.
- obowiązujące w firmie polityki bezpieczeństwa, w tym procedury zarządzania ryzykiem operacyjnym.
- obowiązujące w firmie regulaminy i standardy dotyczące świadczeni usług ICT oraz raportowania.
- obowiązujące w firmie polityki/procedury reagowania na incydenty oraz plany ciągłości działania.
- stosowane w firmie procesy testowania odporności systemów informatycznych.
- umowy z podwykonawcami i personelem.
Współpraca
- bieżący kontakt e-mailowy lub telefoniczny.
- współpraca z CTO, CISO, IOD, CO lub innymi osobami o odpowiedniej wiedzy technicznej i organizacyjnej w zakresie działalności firmy.
- spotkania online (na etapie audytu, przygotowania dokumentacji, szkoleń i negocjacji).
- wymiana uwag i komentarzy do projektów dokumentów oraz rezultatów audytów i negocjacji.
Jak zamówić dostosowanie umów i procedur podmiotów ICT do wymogów DORA?
Po prostu napisz do nas maila: kancelaria@kancelariastanek.pl.
Możesz też zostawić swój numer telefonu: