Umowa B2B ze specjalistą IT (kontraktorem)

Koszt usługi:
zwykle około 2 900 zł + VAT

Co otrzymasz?

W ramach usługi przygotowania umowy B2B ze specjalistą IT (kontraktorem, np. programistą, architektem IT, testerem itp.), zapewnimy Ci:

  1. przygotowany indywidualnie, zgodny z Twoimi potrzebami, projekt umowy B2B ze specjalistą IT (kontraktorem), który może trafić do kandydata na specjalistę IT (na potrzeby konkretnej umowy) lub zostać wykorzystany jako szablon (proponowany wszystkim kolejnym kandydatom).
  2. doradztwo prawne w sprawie treści i zawierania umowy B2B ze specjalistą IT (m.in. proponujemy rozwiązania prawne w zakresie modelu współpracy ze specjalistą IT, odpowiedzialności, praw własności intelektualnej, poufności, zakazu konkurencji, danych osobowych, bezpieczeństwa danych).
  3. dostęp do wzorów prostych i pewnych dokumentów związanych z umową: wzoru umowy o poufności (NDA), wzoru klauzuli informacyjnej RODO, wzorów raportów i oświadczeń związanych ze świadczeniem usług.

Wycena usługi

Zwykle przygotowanie umowy B2B ze specjalistą IT (kontraktorem) przez naszą Kancelarię kosztuje ok. 2 900 zł + VAT. Jednak ostatecznie wyceniamy usługę po otrzymaniu od Ciebie kompletu informacji i dokumentów. W ustalonej cenie zawierają się trzy etapy wykonania usługi:

  • Etap 1: wybór zakresu i struktury umowy oraz najważniejszych mechanizmów (obejmuje spotkania robocze, ankiety informacyjne, wyjaśnienia mailowe),
  • Etap 2: przygotowanie pierwszego projektu umowy,
  • Etap 3: dopracowanie projektu umowy po Twoich uwagach.

Chętnie pomożemy także w negocjacjach umowy z kandydatem. Doradztwo lub udział w negocjacjach nie są wliczone w cenę usługi przygotowania projektu umowy ponieważ nie w każdym przypadku są potrzebne. Wsparcie prawne w każdej kolejnej rundzie negocjacji przygotowanego przez nasz szablonu umowy to koszt zwykle ok. 600 zł + VAT (ostateczna kwota - do wyceny w konkretnym przypadku).

Jak szybko przygotujemy umowę?

Umowę B2B ze specjalistą IT (kontraktorem) jesteśmy w stanie przygotować w 3 - 5 dni roboczych od przedpłaty (zakładając, że w miarę sprawnie dostarczysz nam potrzebne informacje i dokumenty).

Czego od Ciebie potrzebujemy?

Informacje

  1. dane identyfikujące Strony umowy (chyba że umowa ma być szablonem, bez związku z konkretnym kandydatem),
  2. biznesowy i organizacyjny opis współpracy ze specjalistą IT w ramach planowanej umowy, a w szczególności: opis usług, zasady raportowania i okresy rozliczeniowe, zasady wynagradzania, zasady dotyczące okresów braku świadczenia usług, miejsce świadczenia usług i narzędzia, zasady zwrotu kosztów i wydatków, czas obowiązywania i zasady rozwiązywania umowy, poufność i zakaz konkurencji, zakres odpowiedzialności za naruszenia umowy,
  3. listę Twoich indywidualnych wymagań do umowy ze specjalistą IT (np. konkretne kwestie do zabezpieczenia).

Dokumenty

  1. regulaminy i inne dokumenty wewnętrzne Twojej firmy, adresowane do personelu B2B.
  2. wzory klauzul i oświadczeń, obowiązujących w Twojej firmie, adresowane do personelu B2B (np. w zakresie przetwarzania danych osobowych).
  3. umowa z Twoim klientem oraz dokumenty przekazane przez Twojego klienta, jeżeli specjalista ma brać udział w świadczeniu usług u Twojego klienta i się do nich stosować (np. w zakresie transferu praw własności intelektualnej, obowiązku poufności itp.).
  4. korespondencja z kandydatem dotycząca planowanej współpracy.

Czynności (współpraca)

  1. bieżący kontakt mailowy w celu uzgodnienia kwestii technicznych / organizacyjnych do współpracy lub umowy (etap projektowania umowy),
  2. jedno spotkanie robocze online (etap projektowania umowy),
  3. uwagi / komentarze / akceptacje do pierwszego projektu umowy (etap projektowania umowy). 

Pytania i odpowiedzi

Pytania dotyczące współpracy z Kancelarią

W jaki sposób zawieram umowę z Kancelarią, co jest potrzebne do rozpoczęcia współpracy z Kancelarią?

Do rozpoczęcia współpracy nie potrzebujemy umowy pisemnej. Opieramy się o zamówienie mailowe, a jego złożenie oznacza akceptację opisanej w mailu oferty oraz ogólnych warunków współpracy załączonych do maila. Jeśli potrzebujesz umowy pisemnej, prześlemy Ci nasz standardowy, prosty wzór i jeśli nie będziesz mieć do niego uwag, rozpoczniemy współpracę w oparciu o umowę zawartą na piśmie.

Czy spotkania robocze możemy prowadzić online?

Tak, spotkania robocze prowadzimy przez MS Teams.

Czy możecie wykonać usługę szybciej?

Staramy się dostosować do Twoich potrzeb lub terminów. Tam, gdzie to jest możliwe wykonujemy projekt szybciej (np. delegując do wykonania szerszy zespół). Termin wykonania jest jednak uzależniony od faktycznego nakładu pracy, jaki musimy przeznaczyć na stworzenie projektu odpowiedniej jakości, a także od sprawności komunikacji z Tobą w zakresie dostarczenia nam dokumentów i informacji, których potrzebujemy.

Jakie są zasady płatności?

Usługa wykonania projektu umowy B2B ze specjalistą IT (kontraktorem) jest płatna z góry. Jeżeli po wykonaniu umowy zdecydujesz się na nasze wsparcie w negocjacjach umowy, ustalamy płatność z góry lub z dołu, co miesiąc (w zależności od sytuacji).

Czy Kancelaria może udzielić wsparcia w negocjacjach umowy z kandydatem?

Tak, udzielamy wsparcia na każdym etapie projektowania umowy, również w trakcie negocjacji z kandydatem, aż do wypracowania projektu zaakceptowanego przez obie Strony lub do przerwania dalszych rozmów. Wsparcie w negocjacjach nie jest uwzględnione w umówionej cenie usługi (zob. wyżej informacje na temat wyceny).

Czy Kancelaria udzieli wsparcia również w negocjacjach z kandydatem anglojęzycznym, czy możecie stworzyć lub zmienić projekt w języku angielskim albo przetłumaczyć projekt na język angielski?

Tak, wszyscy prawnicy Kancelarii posługują się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację w języku angielskim. Są też wyspecjalizowani w prawniczym języku angielskim oraz posiadają doświadczenie w projektowaniu i negocjowaniu dokumentów w branży IT w języku angielskim. Praca w języku angielskim zajmuje zwykle nieco więcej czasu, dlatego w takim przypadku koszt usługi będzie wyższy niż podana wyżej kwota szacunkowa.

Pytania dotyczące umowy

Jakie przyjąć zasady wynagradzania specjalisty IT?

Wynagrodzenie możesz ustalić na podstawie ryczałtu (np. miesięcznego, w tym np. z limitem godzin) albo liczby przepracowanych godzin / dni w okresie rozliczeniowym (np. miesięcznym).

Czy firma może zapewnić specjaliście IT narzędzia świadczenia usług?

Tak, Twoja firma może zapewnić specjaliście IT odpowiednie narzędzia świadczenia usług (sprzęt, oprogramowanie), jednak szczegóły (zwłaszcza w zakresie odpowiedzialności za ich utratę albo uszkodzenie oraz kwestie podatkowe) powinny być precyzyjnie określone w umowie.

Czy specjalista IT może korzystać z przerw w świadczeniu usług (np. z powodu choroby)?

Tak, umowa może określać zasady przerw w świadczeniu usług, jednak nie może zastrzegać typowych „urlopów wypoczynkowych”, czy zwolnień lekarskich.

Czy umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące przeniesienia majątkowych praw autorskich?

Tak, powinieneś zastrzec w umowie nabycie przez siebie majątkowych praw autorskich do rezultatów usług świadczonych przez specjalistę IT w jak najszerszym zakresie, szczególnie ze względu na potrzebę korzystania z tych utworów w projektach własnych, jak i gdy mają być przeniesione na Twojego Klienta. Umowa wymaga precyzyjnych postanowień w tej kwestii.

Czy mogę zastrzec w umowie zakaz konkurencji?

Tak, umowa może przewidywać zakaz konkurencji zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu współpracy, aby chronić interesy Twojej firmy. Zakres zakazu konkurencji może być różny w zależności od potrzeb Twojej firmy i możliwości / skłonności do ustępstw po stronie kandydata.

Czy mogę zobowiązać specjalistę IT do zachowania poufności?

Tak, możesz zobowiązać Specjalistę IT do nieujawniania informacji poufnych związanych z działalnością Twojej firmy i projektami w które został zaangażowany, również w zakresie wymaganym przez Twojego Klienta.

Czy specjalista IT ponosi odpowiedzialność w zakresie świadczonych przez siebie usług?

Specjalista IT odpowiada w szczególności za należyte świadczenie usług, przy czym umowa może ograniczać lub rozszerzać zakres jego odpowiedzialności.

Czy umowa może przewidywać kary finansowe za naruszenie zakazu konkurencji lub poufności?

Tak, umowa może przewidywać tzw. kary umowne za naruszenie zobowiązań umownych, zwłaszcza takich jak zakaz konkurencji, czy obowiązek poufności. Takie postanowienia powinny zostać precyzyjnie określone w umowie z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa i ograniczeń wynikających z orzecznictwa.

W jaki sposób regulować zakończenie współpracy ze specjalistą IT?

Często umowa przewiduje zasady wypowiedzenia za okresem wypowiedzenia, np. miesięcznym, zwykle też ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego. Możesz zastrzec prawo do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym w przypadku naruszeń.

Jak zamówić umowę B2B ze specjalistą IT (np. programistą)?

Po prostu napisz do nas maila: kancelaria@kancelariastanek.pl.

Możesz też zostawić swój numer telefonu:

    Interesują Cię te usługi? Oddzwonimy!

    Co bierzemy pod uwagę w umowie B2B ze specjalistą IT (kontraktorem)?

    Podstawowe postanowienia

    1. Przedmiot umowy. Należy określić przynajmniej:
      1. Zakres przedmiotowy świadczonych przez specjalistę IT usług (np. programowanie w określonym języku programowania);
      2. Ilość, częstotliwość świadczonych usług (np. minimum 100 godzin miesięcznie, średnio 8 godzin w każdy dzień roboczy itp.);
      3. Miejsce świadczenia usług (np. zdalnie, w miejscu wskazanym przez Spółkę);
    2. Wynagrodzenie Specjalisty, przykładowe sposoby określenia wysokości wynagrodzenia:
      1. ryczałt miesięczny (określona kwota miesięcznego wynagrodzenia) – stosujemy, jeżeli precyzyjnie określono ilość świadczonych usług (np. podając miesięczną liczbę godzin);
      2. ryczałt miesięczny z limitem godzin – jak przy zwykłym ryczałcie, z tą różnicą, że określamy, co stanie się po osiągnięciu określonej liczby (limitu) godzin świadczenia usług przez Specjalistę w danym okresie rozliczeniowym (może np. zaprzestać dalszego świadczenia usług lub może być należne dodatkowe wynagrodzenie, obliczane w oparciu o stawkę godzinową);
      3. stawka godzinowa – stosujemy, jeżeli potrzebujemy większej elastyczności, jeżeli chodzi o ilość usług świadczonych w danym okresie rozliczeniowym;
    3. Przeniesienie praw autorskich. Spółka bezwzględnie powinna zadbać o uzyskanie autorskich praw majątkowych do efektów świadczenia przez Specjalistę usług (wytworzone oprogramowanie jest utworem w rozumieniu przepisów o prawie autorskim). Zwykle im szerszy zakres uzyskanych praw, tym korzystniej dla Spółki. Należy wziąć pod uwagę także to, że inny zakres praw autorskich majątkowych powinien dotyczyć oprogramowania (programów komputerowych), a inny pozostałych kategorii utworów (np. dokumentacji);

    Postanowienia dodatkowe

    1. Kwestia poufności - Spółka powinna zadbać by umowa zawierała zobowiązanie do zachowania poufności przez Specjalistę co do wszystkich informacji, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa (konieczne jest zdefiniowanie tego pojęcia w umowie) lub informacji, do których dostęp uzyskał pracując u danego klienta;
    2. Zakaz konkurencji – zapis konieczny w przypadku personelu kluczowego. Należy sprecyzować co rozumiemy przez działalność konkurencyjną (np. podjęcie współpracy z firmą konkurencyjną na rynku lub z określonymi klientami – pomocniczo można np. posłużyć się kodami PKD jako obszarami, gdzie podmioty trzecie konkurują ze Spółką). Dodatkowo warto wskazać jaka postać działalności konkurencyjnej jest zabroniona np. podejmowanie pracy na podstawie kolejnej (równoczesnej) umowy o pracę czy też świadczenie usług na podstawie cywilnoprawnej albo pełnienia funkcji organu w spółce konkurencyjnej. Należy również określić czas trwania tego zakazu (zwłaszcza czy obejmuje wyłącznie okres obowiązywania umowy między Spółką a Specjalistą czy również czas po jej ustaniu) oraz informacje, czy jest możliwe jego wcześniejsze rozwiązanie. Konieczne jest również zastrzeżenie kary umownej za złamanie tego zakazu przez Specjalistę oraz wskazanie, czy przysługuje mu jakieś świadczenie wzajemne na czas obowiązywania zakazu (na wzór tego odszkodowania za zakaz konkurencji po ustaniu umowy o pracę);
    3. Wypowiedzenie - należy rozważyć, czy Spółka chce uczynić stosunek umowny bardziej trwałym, zawierając umowę na czas oznaczony bez możliwości wypowiedzenia (fix) czy też będzie to umowa na czas nieoznaczony z umownie ustalonym wypowiedzeniem. Umowa na czas oznaczony np. roku może dotyczyć zwłaszcza pracowników kluczowych w danym projekcie;
    4. Wizerunek/dane osobowe – wykorzystanie danych osobowych i/lub wizerunku Specjalisty powinno być uregulowane stosowną zgodą odpowiadającą wymogom RODO;
      Powstrzymanie się od świadczenia usług ("urlop") - częstokroć w umowach B2B pojawia się forma urlopu, nazywana w rozmaity sposób; jest to odpowiedz na oczekiwania rynku, pamiętać jednak należy, że urlop jest pojęciem prawa pracy, nie stosunków cywilnoprawnych, a zastrzeganie tego rodzaju uprawnień zbliża zobowiązanie do ukrytego stosunku pracowniczego;

    Dodatkowe postanowienia, pytania i problemy

    • Odróżnienie umowy B2B od umowy o pracę. Jeżeli decydują się Państwo na współpracę z samozatrudnionym specjalistą IT w oparciu o umowę B2B, stosunek, który Was wiąże powinien istotnie różnić się od umowy o pracę. Ważne, aby umowa różniła się od umowy o pracę, ale przede wszystkim, aby współpraca faktycznie była daleka od współpracy charakterystycznej dla stosunku pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Naszym zdaniem można to osiągnąć zatrudniając specjalistę nie jako podporządkowanego pracownika, ale jako profesjonalnego konsultanta. Zatrudniona w ten sposób osoba powinna więc mieć maksymalną swobodę, jeżeli chodzi o sposób świadczenia swoich usług: np. swobodę co do miejsca i czasu wykonywania usług, możliwość wyboru metod i organizacji pracy itp.;
    • Kwestia odszkodowania przysługującemu współpracownikowi za zakaz konkurencji po ustaniu umowy – jest to zagadnienie kontrowersyjne, ale dominuje stanowisko, że w przeciwieństwie do umowy o pracę ustalenie takiego odszkodowania nie jest obowiązkowe.
    • Kary umowne - należy uregulować kary umowne w sposób racjonalny np. Za naruszenie obowiązku poufności czy złamanie zakazu konkurencji; nadmiarowość w tym zakresie może prowadzić do miarkowania kary w razie sporu sądowego;

      Interesują Cię te usługi? Oddzwonimy!